L’objectiu principal d’El funàmbul sempre és fugir tant com es pugui dels tòpics. En aquest sentit, el quart número («Aproximacions a la Xoà») em preocupava molt perquè el tractament que molt sovint s’ha fet de la Xoà, tot i estar carregat de bones intencions, ha contribuït a convertir el relat del que va passar en un gènere literari (assagístic, fins i tot) i cinematogràfic que ens allunya de la realitat d’aquell horror. Aquí teniu el número: El funàmbul 4 Aproximacions a la Xoà. I aquí, l’índex:
EDITORIAL
PÒRTIC / La llogatera, Vasili Grossman
MONOGRÀFIC / Aproximacions a la Xoà
La Mitteleuropa, una idea jueva?, Jacques Le Rider
Hurbinek, Primo Levi
Literatura i Holocaust: entrevista a Rosa Planas
Eureka!, Imre Kertész
Per desempallegar-nos del mot Holocaust, Jacques Sebag
Per desempallegar-nos del mot Xoà, Henri Meschonnic
L’origen del mot Xoà, Claude Lanzmann
Sobre Miklós Radnóti, Thomas Ország-Land
Sobreviure l’Holocaust. Entrevista a Thomas Ország-Land
Hanna Arendt: comprendre el mal, Cristina Sánchez
Música en les tenebres, Arnoldo Liberman
Una pedagogia de l’odi, Jorge Luis Borges
La llista de Schindler: forçar els límits de la representació, Alejandro Baer
Dora Bruder, de Patrick Modiano, David Cuscó i Escudero
Simon Srebnik, el cantaire de Chełmno (fragment de Shoah, de Claude Lanzmann)
Jalta, Ilja Ehrenburg
4 d’agost de 1942, Janusz Korczak
Estany, Georges Didi-Huberman
RESSENYA / El gat: una novel·la dura de Simenon, Enric Iborra
35 MIL·LÍMETRES / Retrats i autoretrats lúdics. Els espigoladors i l’espigoladora d’Agnès Varda, Jacques Kermabon
ART MENOR / Krzystof Karasek
COLOFÓ / Hrabal: quan els llibres acaben a la trinxadora, Giorgio Pressburger
RHEMA
IMATGES
VIES

Edifici de la IG Farben a Frankfurt